GINA ZAHARIA - metafora abstractului
Volumul de poezie Talazuri al Ginei Zaharia, Editura Art
Creativ, București, 2016, a luat recent un premiu la Festivalul “Vasile
Voiculescu” de la Buzau și nu este primul premiu adjudecat de scriitoare. Binecunoscută
în mediul literar on line, Gina Zaharia s-a remarcat de ani buni printr-un stil
liric original, debutul facându-și-l de peste 20 de ani în slujba sa de suflet,
cea literară. Scrie romane polițiste apreciate dar și poezie. M-am oprit la
poezia sa, remarcând un lucru rar azi, folosit doar ca teorie literară și
material didactic și anume, metafora.
Dacă ar fi să analizăm versul Ginei conform definiției
generale a metaforei
= (gr. metaphora=transport, transfer) este o figură de
stil prin care semnificația obișnuită a unui cuvânt sau a unei expresii este
înlocuită cu o altă semnificație, pe baza unei comparații subînțelese. Prin
generalizare, se poate spune că limbajul figurat este metaforic, am pierde
farmecul versului căci poeta nu construiește metafore teoretice, ea nu
transferă o noțiune abstractă în planul concret printr-o comparație
prescurtată, ci inversează procedura metaforizării. De pildă:
“maria purta rochie senină și un coș în care-și ducea
creioanele
mai aproape de adevăr”- maria
Maria nu are termen de comparație și nu este asemuită
cu altceva, nu i se transferă o calitate anume, ci este ea, maria concretă,
care își ține creioanele adevărului într-un coș.
Astfel termenii metaforei se inversează de la
semnificație la concret. Pe fondul unui eros uneori inocent, alteori idilic,
versul își continua perpetua metaforă, inventiv, irepetabil, într-un joc de
nuanțe abstracte și onirice…
“ghidul e concediat ne copia stările curios dacă
potcovarul
mai locuiește în călătoria noastră
chiar așa
în brațele tale osânda e artă”- dragostea de duminică
Și titlurile curg metaforic: în ochii păsărilor de
iarbă, perdelele soarelui, pe sub felinare trec nopți cu rochii frumoase,
sângele nostru în toți macii, regate înmărmurite, vioară criptată,
albastru-diez.
Dacă aș folosi o comparație stilistică pentru versul
Ginei Zaharia, aș încadra-o alături de Picasso în pictură, pentru că și poezia
sa, precum pânzele maestrului, rupe convenții, rupe încadrări contemporane ale
postmodernismului și post postmodernismului actual și îi urmărește viața
scriitoarei într-o viziune abstractă, aproape de cubism liric. La fel ca în
pânzele lui Picasso, varietatea și redarea tridimensională a stărilor lirice, a
poveștii sale lirice, se desfășoară relevând mai mult realitatea interioară a
poetei.
“știu
vă tulbur nopțile cu strigătul meu
uneori fur drumuri străine
le urc pe umeri niciunul nu are parfumul lui
simt liniștea
ca o săgeată într-o lojă de circ”- dar parcă nu era el
Astfel, metafora Ginei Zaharia transformă stilistica
versului într-un fluid subînțeles, potrivindu-i-se și definiția lui Blaga: că
"în geneza metaforei trebuie să vedem o izbucnire a specificului uman în
toată amploarea sa - Geneza metaforei şi sensul culturii).
Cu imaginație complexă, picturală în mișcare, Gina
Zaharia scrie abstract, oniric, completându-și jubilațiile interioare cu
vectori metafizici, care spre finalul poemelor iau curbele înțelepciunii cu
plasticitate intelectuală. Așa se întâmplă la citirea unei frumoase poezii pe
care o să o redau integral întru ilustrarea afirmațiilor.
risc de culori
ar însemna să te caut într-o stridie printre morile
oceanului
să te compun din arii neterminate
poate chiar să fac scufundări spre apa lunii
din când în când
să-ți așez gulerul pentru a te privi în ochi
până la dedublare
dacă ar fi să fac jocul pictorilor aș întinde o pânză
cu risc de culori
poate ne-ar fixa un punct ceva mai ingenios
apoi ți-ar ascunde chipul
într-un labirint înrămat
dar nu
am răsădit cândva niște sâmburi cu păsări
semnul de carte se schimbă pe măsură ce descoperim
că uneori închisorile aduc revelații
iar dansul luxuriant poate fi deasupra stărilor
boreale
ori într-un ghem de nimic
O doamnă Picasso în poezie, demnă de marile picturi
poetic abstracte: Gina Zaharia.
Cristina Ștefan, oct 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu