duminică, 24 septembrie 2017

Cronică de Lucian Mănăilescu - Talazuri

TALAZURI
(Editura Art Creativ, 2016)

Despre autoarea volumului „Talazuri” (Editura „Art Creativ”, Bucureşti - 2016) Daniel Cristea Enache nota, recent: „Gina Zaharia scrie o poezie sentimentală şi în acelaşi timp meditativă, în care lumea este redusă la câteva elemente simbolice, iar viaţa - la o sumă de experimente care trebuie transfigurate. Toate cele au nevoie de o semnificaţie, iar poeta este pregătită să le-o confere.” (Daniel Cristea Enache).
Criticul sesizează simplitatea (complicată!) a poeziei scrise de Gina Zaharia, care îşi are originile într-o „antichitate” a sentimentelor.   La fel cum epoca de aur (cea antică, nu cea... de „tristă amintire”) „recreează” lumea din patru elemente primordiale (focul, pământul, aerul şi apa), poeta  face un recurs la memoria transcedentală, invocând: iubirea (focul), locurile din vis ale copilăriei (pământul), starea de transparenţă a existenţei (aerul) şi trecerea inexorabilă a izvoarelor timpului, care se varsă în Styx (apa).
„... cer aer/ primesc foc şi grote necunoscute/ e bine şi aşa/ avem un colţ de lume” – spune poeta.
O asemenea „regresie” in illo tempore  structurează un spaţiu şi un timp purificate prin iubire: „parcă te cunosc/ părul tău miroase a cântec de dragoste/ cu siguranţă te-am iubit cândva simt ceva dogoare în piept// atunci mi-ai zis Maria” (Maria);  „vindecătoare e dragostea de duminică/ mă îmbraci în busuioc de mâine/ dublele hollywoodiene s-au îmbolnăvit ne privesc pe furiş/ prin sângele meu trec porumbei şi alte minuni/ ştii/ în tine e a doua mea viaţă” (dragostea de duminică).
În această Arcadie, Gina Zaharia reuşeşte să fie simplă şi egală cu sine, înnoptând într-o aşteptare simfonică: „să construim o legendă niciodată învechită niciodată oarbă/ poate uşor aplecată/ spre admiratorii stângaci/ noaptea o vom aşeza pe treptele unde se odihnesc nimfele/ câteodată vom trage perdelele soarelui/ cât să încapă/ puternică şi adevărată dragostea” (Perdelele soarelui).
În fond, pare să spună poeta, iubirea e mai curând retrăire a visului decât realitate; dincolo de cuvinte se întrevăd: „poieni cu magnolii şi tigri/ şi alte minuni/ şi piramida în flăcări/ despre care de mult n-a mai amintit nimeni...” (descântec de platină) , iubitul fiind „necunoscutul” care „de pe munte strigă un nume” (oceane fardate). Căutarea – atracţia şi respingerea permanentă dintre „Yin” şi Yang” – dinamizează spaţiul convenţiilor declarative, viscoplindu-l cu dulci îndoieli şi incertitudini:  „ştiu/ ai dormit somnul meu/ nu te-ai odihnit niciodată îndeajuns” (silabe întemniţate); „privirea ta ucide în somn” (descurcă-te); „poate vei uita cerul pe pământ/ aşa mi-am imaginat” (podul dintre plecări);  „vulcanii cântă la pian cu inima ta” (sângele nostru în toţi macii); „odată m-ai zidit într-o fântână/ uite aici coboară spiriduşii pe frânghii/ locul lor de joacă/ e tunelul din inimile noastre// Felinarele (...) ne amintesc de ploaia aceea nebună/ în care ne-am ascuns să răsădim/ un trandafir de nisip” (trandafir de nisip).
După părerea noastră explorarea acestui spaţiu liric este una din perspectivele benefice ale poeziei scrise de Gina Zaharia, în măsura în care poeta reuşeşte să se detaşeze de un postmodernism aglomerat şi, aparent, spectacular.
În altă ordine a sentimentelor copilăria, chiar dacă mai mult sugerată acum, faţă de o perioadă anterioară, continuă să alimenteze izvoarele limpezi ale  hoinărelii de sine, improvizând nostalgii şi miracole: „La fereastră cântau ierburi cât toate speranţele mele/ într-o noapte le-am cosit/ până spre dimineaţă au crescut de două ori mai mari/ aveau o carte cu greieri i-am auzit repetând sub pământ” (vară de ocazie); sau:  „... uneori semăna maci în tablouri numai de ea înţelese/ ori deschidea grote în care să pătrundă soarele” (Maria).
Este un „atunci” în care „miroase a iarnă a busuioc a cozonacul mamei de paşte/ pădurea alintă lupi nebuni” (iarbă amară). Şi numai aparent lumea aceea pare iremediabil pierdută, pentru că, mărturiseşte autoarea: „am să îmbătrânesc în vechea ta haină/ ce dacă are mânecile largi/ pe acolo vor coborâ piticii acrobaţi cu trofeul în spate” (povară dulce).
Metafizica acestei poezii, centrată pe icoana mamei, înalţă uneori catedrale în care „Există ziduri impenetrabile între artă şi Dumnezeu” , dincolo de care: „în fiecare stea cineva ţinea un discurs/ nu înţelegeam nimic/ cred că nu era pentru mine/ adormisem în braţele tale înainte de naştere/ (...) acum coboară spre mare/ mă voi boteza odată cu tine” (pe drumul liliacului).
Foşnetul de valuri al timpului, venind de foarte departe, închid cercul existenţial, sau – mai curând – îl nemărginesc: „din oasele nopţii ies şerpi fosforescenţi” şi „singurul drumeţ care nu s-a oprit a fost încătuşat de lumină/ era duminică”  (adagio schiop).

Universul cuvintelor Ginei Zaharia este, indiscutabil, unul aglomerat şi contondent, un fel de tentativă de evadare dincolo de înţelesul DEX-ului, justificată, în parte, de ceea ce scria, într-un eseu, regretatul profesor Petre Ursache:  „Există o vedere a nevăzutelor, un auz al neauzitelor sau un gust, un pipăit suprafireşti” . În starea „suprafirescului” liric se poate auzi cu văzul („părul tău miroare a cântec de dragoste); se poate vedea cu orbirea  („aştepta să adoarmă ultimul grănicer/ să-şi aleagă hotarele pe care va merge desculţă/ printre sânziene/ să fotografieze odată cu orbii toate minunile neîntâmplate/ până în ziua a treia/ să-i fure lutierului un acord/ pentru seceta de lângă ocean” - în ochii păsărilor de iarbă), sau se poate  colora cu auzul: „lupii înhămaţi la poeme au urletul roşu”
Vom concluziona citând câteva versuri-metaforă, sugestive pentru potenţialul liric al poetei:  „iarna e caruselul meu preferat” (umbrelă pentru insomnie); „gioconda a scrijelit cu privirea toţi pereţii” (albastru diez); „palmele îi miroseau a trandafiri/ şi a sânge răsăritean” (zile îndrăgostite); „o căprioară murise în ochii vânătorului”; „necunoscuta de la miazănoapte/ dansează/ pe o pojghiţă de lumină dincolo de ţărmuri/ ştie că în piruete stau talazurile/ ca nişte lupi de mare curioşi/ să adulmece soarele” (talazuri); privirea ta ucide în somn” (descurcă-te); „nopţile pe care le-am rostogolit de la mine la tine/ ca un alt rai” (de la mine la tine); „o femeie plimba zăpezile prin arşiţă”; (am schimbat religia de dragul tău),  „Te-am zărit aşezând soarele mai la dreapta/ îl pregăteai pentru toamnă/ nu-i de mirare că-l îmbeţi cu vorbe înţelepte/ cel mai bun vin e din podgoriile tale ai umplut golgota cu ele/ un tablou care e sigur că va trona/ în marile galerii” (atlasul cu iluzii).

Lucian Mănăilescu



Niciun comentariu: